Öresundsbron

Öresundsbron är 15,9 km lång och sammanbinder svenska och danska fastlandet. Därmed kan man snabbt med bil, tåg eller buss ta sig mellan Malmö och Köpenhamn. Detta så snabbt att många väljer att pendla mellan dessa orter. Bron öppnades år 2000 och blev snabbt den huvudsakliga vägen till Danmark och vidare ut i Europa. Tidigare hade det enbart funnits färjealternativ.

År 2014 beräknades 20 000 fordon passerat bron och sammanlagt 33 000 passagerare via tåg – varje dag. Med enklare transport och snabbare kommunikation räknar man med att mängden personer som passerar sundet nu är fem gånger fler än innan bron byggdes.

Kostnad

De som åker över bron ofta tecknar ett BroPass. Kostnaden är 390kr per år och utöver detta ett fast pris per tillfälle. År 2018 var det 97kr för motorcykel och 215 kr för personbil. Pendlar man är däremot BroPass Pendlare bästa alternativet. Aktuella priset kan ses på Oresundsbron.com. Utan BroPass kostar det 260 kr respektive 480 kr per gång.

Färja – Ett alternativ

Beroende på var man startar sin resa, vilken destination som är målet och vad man är villig att betala så kan bron eller färja vara det bästa alternativet. Prismässigt är det inte så stor skillnad om du jämför färjor och biljetter mot att åka över Öresundsbron. Istället är det framförallt målet med resan som avgör bästa resealternativet.

Är det en längre resa som ska genomföras finns en klar fördel att välja färjealternativet. Man kan exempelvis åka från Göteborg eller Trelleborg till Tyskland över natten. Tack vare det kan man åka bil från hemmet till färjan, sova och äta ombord, och sedan fortsätta resan utvilad på andra sidan vattnet.

Scandlines har exempelvis turer till Rostock, Puttgarden och Gedser-Rostock. Åker man med Stena Line öppnar sig något andra destinationer upp sig. Med dem kan man exempelvis åka till Kiel, Gdynia, Ventspils och Sassnitz. Detta är det två största rederierna men linjer trafikeras även av TT-Line.